invidzonen.blogg.se

Invidzonen är en ideell förening som syftar till att stötta anhöriga till personal som tjänstgör i internationella insatser runt om i världen. Föreningen startade 2007 och har idag ett uppbyggt nätverk av anhöriga till officerare, soldater och poliser på utlandsuppdrag.

Tisdag 30 juni

Publicerad 2015-07-01 14:44:00 i Allmänt,

 
 

Det är lätt att ryckas med av engagemanget och den bubblande stämningen här i Almedalen. Ett vanligt fenomen är att viljan att hinna med allt är stor, men efter fyra år har jag lärt mig att prioritera och inse att det faktiskt inte går att klämma in tio seminarier på en dag. Det går inte att ta in helt enkelt. I år hade jag därför tidigt bestämt mig för att pricka för de seminarier som jag absolut måste delta i och gå på dem, resten får bli en bonus. Än så länge har allt gått enligt plan och på schemat denna tisdag stod förutom den dagliga närvaron på Försvars Politisk Arena, seminariet -God kommunikation en förutsättning för en bra relation. Seminariet anordnades av Svenska Soldathemsförbundet i samarbete med Sensus och handlade om PREP-kurser.

Vad är PREP?

Förkortningen står för Preparation and Relationship Education Program och är en typ av friskvård i form av ett pedagogiskt program för par som bestämt sig för att satsa på sin relation. Målet är att ge par verktyg för en förbättrad kommunikation och möjlighet att skapa en djupare och mer hållbar relation. PREP är en del av det stöd till veteranfamiljer som erbjuds av Soldathemsförbundet.

Vid seminariet presenterades upplägget för kursen och även det samarbete som Soldathemsförbundet och vi andra ideella organisationer har med Försvarsmakten. Anders Stach, chef på Veteranenheten deltog i seminariet, en veteran som pratade om sina upplevelser av svårigheten i att kommunicera med sin partner efter en insats utomlands. Seminariet gav inga nyheter direkt om PREP men väl en genomförlig genomgång av vad PREP kan erbjuda. Det råder olika meningar om PREP bland våra anhöriga och självklart kan det ha att göra med hur man är som person. Jag har själv deltagit i en PREP-kurs och tycker att kursen på det hela taget är bra men jag saknar en inkludering av icke heteronormativa familjer. Kursmaterialet utgår ifrån mannen och kvinnan och könsrollerna presenteras i stereotyp anda. Med tanke på att många av våra vetran-familjer inte följer heteronormen borde detta vara ett prioriterat område enligt min mening så att alla känner sig välkomna och kan ta del av dessa verktyg för ett varaktigt förhållande.

/Emma

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Invidzonen

Invidzonen är en ideell förening som syftar till att stötta anhöriga till personal som tjänstgör i internationella insatser runt om i världen. Föreningen startade 2007 och har idag ett uppbyggt nätverk av anhöriga till officerare, soldater och poliser på utlandsuppdrag.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela